موضوعات انتخابی پروژه عملی

صفحه اصلی انجمن‌ها کارشناسی هنرهای تجسمی – ترم مهر 93 موضوعات انتخابی پروژه عملی

آویزه‌ها : 

این موضوع شامل 21 پاسخ٬ و 5 کاربر می‌باشد٬ و آخرین بروزرسانی توسط  حامد بیدی 3 سال, 9 ماه پیش صورت گرفته‌است !

در حال نمایش 15 نوشته - 1 تا 15 (از کل 22)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #24

    حامد بیدی
    کلید دار

    موضوعات زیر بر اساس اولویتهای مطرح شده انتخاب شده اند. افرادی که هنوز موضوع پروژه خود را تعیین نکرده اند در اسرع وقت زیر همین تاپیک سه موضوع پیشنهادی خود را بر اساس اولویت بنویسند.

    کلاس صبح:
    مسعودی : آموزش مرحله به مرحله طراحی پرتره (با تکنیک…)
    صداقت پور : آموزش آبرنگ
    متعبد : آموزش نقاشی برجسته روی بوم
    ولی زاده : آموزش سفال
    قلاوند : آموزش طراحی با آب مرکب
    علیها : آموزش تذهیب
    حدادی : آموزش طراحی منظره با مداد
    شفیع نیا : آموزش ساخت جواهرات برنجی
    قربانی مقدم : آموزش نقاشی‌خط
    ضابط : آموزش عکاسی با فیلترهای رنگی
    دژند : آموزش جواهرسازی یا مخراج کاری
    تفرشی : آموزش گریم تعادل سازی
    مسلمی: آموزش برجسته کاری روی چوب
    رضایی (فرنوش): آموزش چاپ ابر و باد با تکنیک رنگ افست
    حسینی (مهتاب): آموزش نقاشی با پاستل
    حیدری: آموزش نقاشی با تکنیک گواش
    حسینعلی پور: آموزش پتینه روی ظروف

    کلاس عصر:
    عظیمی : آموزش نگارگری
    آذری قلعه : آموزش تصویرسازی با تکنیک اسکراچ‌برد و پاستیل و مرکب
    یوخنه : آموزش طراحی و اجرای سه بعدی حروف (حجم خطاطی)
    قهرمانی : آموزش نقش‌برجسته روی چوب (با گچ و مل)
    خانجانی : آموزش طرح دوزی روی پارچه
    کمالیان : آموزش معرق (تابلو خوشنویسی)
    خوش‌نیت : آموزش آموزش نقاشی اکرولیک (برجسته و حجمی)
    ولایتی : آموزش برجسته کاری با گچ
    جلالی : آموزش برجسته‌کاری (با تکنیک…)
    آقامیرکریمی : آموزش قالب‌گیری از صورت و ساخت صورتکهای گچی تزئینی
    صفوی : آموزش حجم‌سازی
    خادم : آموزش دوخت انواع چرم
    رزاز : آموزش قلاب بافی
    شریفی : آموزش نقاشی روی لباس
    یغمایی: آموزش طراحی پوستر تئاتر با تکنیک خودنویس
    امینی فرد: آموزش ویترای
    اصغرپور: آموزش پتینه روی شیشه (ظروف)
    فردیس: آموزش بافت با کاموا
    امیرمعز: آموزش خط نسخ ایرانی
    حاصلی: آموزش نقاشی خط با تکنیک چسب چوب و مرکب
    رضایی (زهرا): آموزش نگارش حروف خط نستعلیق
    عظیمی (راحله): آموزش نقاشی آبرنگ (منظره)

    برای جلسه آینده تعداد فصلها و عناوین آموزشی موضوع انتخابی خود را به همراه توضیح کوتاهی برای هر کدام، به صورت پرینت شده تحویل داده شود.

    • این موضوع 3 سال, 11 ماه پیش توسط  حامد بیدی اصلاح شده است.
    • این موضوع 3 سال, 11 ماه پیش توسط  حامد بیدی اصلاح شده است.
    • این موضوع 3 سال, 10 ماه پیش توسط  حامد بیدی اصلاح شده است.
    #26

    maryam.moslemi

    باسلام وارادت.موضوعات انتخابی برای پروژه عملی:1یکی ازتکنیکهای حجم وبرجسته سازی.2 چرم دوزی

    #27

    حامد بیدی
    کلید دار

    خانم مسلمی، موضوع انتخابی شما تکراری است و قبلا توسط سایر دوستان انتخاب شده. لطفا موضوعات دیگری را پیشنهاد دهید.

    #31

    فرنوش رضایی

    سلام و با تشکر موضوعات پیشنهادی من : 1

    .چاپ با تکنیک گیاه شنبه لیله     2. مقدماتی رنگ و روغن به سبک امپرسیون

    #35

    حمیدزاده

    عناوین اصلی
    انواع قطع کتاب
    دقت در طراحی قبل از فرم بندی
    کنترلهای طراحی و آماده سازی جهت خروجی
    لیتوگرافی و تهیه زینک
    رنگ در طراحی
    انواع زینک
    فرم بندی کتاب های قطور
    درباره شکل و زاویه ترام
    اندازه های مختلف زینک و لبه کار آن ها
    نکات مهم در کنترل زینک

    #36

    مهذبه حمیدزاده

    آموزش فرم بندی و لیتوگرافی

    #38

    الهه خادم

    آموزش دوخت انواع چرم:

    تاریخچه چرم

    آشنایی با انواع چرم

    آشنایی با ابزار آلات و کاربرد آنها

    دوخت کیف پول جیبی

    #39

    سارا مسعودی

    عناوین اصلی موضوع آموزش مرحله به مرحله طراحی پرتره:
    تداخل سایه روشن: کلیدی به پرتره های واقعی
    چگونگی رسم بینی
    چگونگی رسم دهان و دندانها
    رسم گوش
    رسم چشمها و بررسی ساختار چشم و ابروها
    کنارهم قرار دادن مواردفوق
    چگونگی رسم موها
    رسم لباسها و بررسی چگونگی تاثیر منابع نور بر این خطوط
    رسم دستها
    و در نهایت کمپوزیسیون و پس زمینه

    #41

    نرگس قربانی مقدم

    تاریخجه نقاشی خط
    به صورت متن کوتاه
    به صورت فیلمی کوتاه از استاد مربوطه

    جایگاه فعلی نقاشی خط در ایران و جهان
    به صورت متن
    عکس

    آشنایی و آموزش کوتاه تکنیک ها در نقاشی خط
    به صورت فیلم از استاد مربوطه
    عکس

    #42

    سحر عظیمی

    سلام

    عناوین آموزش نگارگری

    آماده سازی مقوا و برگه کپی

    پیاده کردن طرح روی مقوا

    قلم گیری اولیه با آبرنگ

    رنگ گذاری با گواش

    طراحی چهره

    قلم گیری نهایی با آبرنگ

    پرداخت

    طراحی محیط

     

    #43

    شفیع نیا
    مشارکت کننده

    آموزش ساخت جواهرات برنجی
    سر فصل ها :
    1-معرفی ابزارهای مورد استفاده
    2-معرفی متریال مورذ نیاز
    3-انجام تکنیک های ساده جهت آشنایی با سبک و مقدمات ابتدایی کار
    4-آموزش ساخت گوشواره
    5-آموزش ساخت دستبند
    6-آموزش ساخت گردنبند
    آموزش ها بصورت مرحله به مرحله و کامل در قالب عکس ارائه خواهد شد. در صورت لزوم یکی از آموزش ها به صورت فیلم تهیه خواهد شد.

    #44

    شیوا یغمایی

    .
    شیوایغمایی

    آموزش طراحی پوستر تاتر

    ۱.مطالعه و بررسی متن نمایشنامه
    _بررسی تاریخچه پوستر تاتر
    _هم اندیشی با طراح سفارش دهنده
    _بررسی سبک ادبی و ژانر اثر

    ۲.مشاهده اجرا در تمرین و یا نمایشنامه خوانی
    _فضا و طراحی نمایش
    _بررسی کاراکترها و صحنه

    ۳.اتودهای دستی ابتدایی
    _توجه به المان ها و اکسوسوار صحنه
    _اتود در خدمت لایه مفهومی اثر

    ۴.اتود دستی نهایی
    _همسویی اتود بانمایش به لحاظ تکنیک،محتوا و مفهوم
    _اجرای تکنیکال تصویر در راستهای فضای نمایش

    ۵.آماده سازی اولیه طرح
    _اسکن یا عکاسی
    _ادیتینگ اولیه تصویرسازی در کامپیوتر

    ۶.مشخصات فنی و چاپی پوستر
    _استفاده از برنامه های معمول برای طراحی پوستر
    _توضیح مختصر درباره فوتوشاپ و کاربرد آن
    _انتخاب قطع،مشخصات چاپی و فنی
    _آماده سازی نهایی

    ۷.تایپوگرافی
    _طراحی یا انتخاب تایپوگرافی مناسب
    _تناسب تایتل و تایپوگرافی
    _ویرایش

    ۸.ترکیب بندی
    _ترکیب بندی و اصول کلی
    _چیدمان نوشتار با توجه به مواردی که در پوستر میاید
    _توجه به المان،اطلاعات و لوگوها در ترکیب بندی

    ۹.بررسی نهایی
    _هم اندیشی با سفارش دهنده و اطلاعیه نهایی نوشتاری و گرافیکی
    _ادیت نهایی طرح و خروجی

    ۱۰.چاپ
    _مختصری درباره چاپ
    _چک مشخصات فنی و نمونه گیری و چاپ
    _نظارت بر چاپ و تحویل

    #48

    مهذبه حمیدزاده

    سلام خسته نباشید  میشه نظرتونو راجع به موضوع آموزش فرم بندی و لیتوگرافی که هفته پیش براتون فرستادم لطف کنید بگید که من سرفصل های تحقیقمو براتون بفرستم.

    #49

    غزاله حیدری

    آموزش نقاشی از طبیعت با تکنیک رنگ روغن

    #50

    khoshniatmarjan
    مشارکت کننده

    فهرست

    1) مرحله اول: انتخاب منظره مورد نظر
    2) مرحله دوم: تهیه منظریاب
    3) مرحله سوم: تشخیص زمینه یا بوم متناسب با فضا
    4) مرحله چهارم: اتود و طرح اولیه
    5) مرحله پنجم: پیاده کردن رنگ روی پالت
    6) مرحله ششم: کشیدن ته رنگ یا پس زمینه
    7) مرحله هفتم: آوردن رنگ روی پس زمینه
    8) مرحله هشتم: شباهت سازی و جزئیات
    9) مرحله نهم: رنگ های شارپ و برجسته در نورها
    10) مرحله نهایی : ورنی یا روغن جلا

    موضوع :
    آموزش نقاشی رنگ و روغن از طبیعت

    نام دانشجو : مرجان خوش نیت نیکروش

    نام استاد مربوطه : حامد بیدی
    نام واحد مربوطه : کاربرد نرم افزار در هنر

    مقدمه
    توضیحات کلی پیرامون تکنیک نقاشی رنگ و روغن

    رنگ و روغن تکنیک و متریالیست که ابتدا توسط خود نقاشان اولیه مانند مودیلیانی و پیکاسو و … ساخته میشد.
    به این صورت که رنگدانه (پیگمنت) را با روغن بزرک مخلوط می کردند و رنگی روغنی به دست می آمد که به رنگ و روغن معروف است.
    امروزه در بازار رنگ و روغن در مارک های مختلف مانند وینزور،ریوز،وستا و… وجود دارد که در دسترس هنرمندان و نقاشان این تکنیک قرار دارد.
    لازمه این متریال روغن بزرک یا برزک میباشد که با این رنگ ترکیب می شود و سپس روی بوم می رود .
    قلموی مخصوص این تکنیک قلموهای سرگرد است ، که در شماره های مختلف از بزرگ به کوچک 10،11،12و… در بازار موجود است.

    مرحله اول :
    انتخاب منظره مورد نظر:

    ابتدا فضا،منظره و نمای مناسب از یک پارک و یا جنگل که از درختان و قسمتی از ساختمان یا بنا و فیگور انسان مشخص باشد را انتخاب میکنیم و ترجیحاً نما از دور باشد که فضای مناسب تری از نظر بصری را شامل شود .
    لازم به ذکر است وجود یک عنصر(درخت یا بته) در جلوی نما الزامیست جهت اعمال جزئیات و زیبایی بخشیدن به اثر هنری.

    مرحله دوم :
    تهیه منظریاب:

    مرحله دوم آموزش تابلوی رنگ و روغن از طبیعت شامل منظریاب می شود .
    منظریاب یکی از ابزار نقاشی به حساب می آید که توسط خود هنرمند تهیه می شود .
    منظریاب کادریست که می تواند از کاغذ یا مقوا تهیه شود و کاربرد آن در روند کار به این شکل است که یک کاغد را به صورت پنجره
    درمی آوریم(میتواند پنجره ما در سایزهای مختلف باشد) و از درون پنجره(منظریاب) به نمای مورد نظر نگاه میکنیم و اجزای کار(شامل درختان،فیگور و…) را داخل چهارچوب منظریاب قرار میدهیم و اینچنین کادر ما مشخص می شود .

    مرحله سوم :
    تشخیص زمینه یا بوم متناسب با فضا:

    مرحله سوم از کار قدرت تشخیص زمینه ی نقاشی و بوم کار است .
    منظریاب به هنرمند کمک کرد تا جهت منظره و افقی و عمودی بودنش را نمایان کند .
    سایز بوم به سلیقه هنرمند متغیر است.
    هنرمند میتواند سلیقه و خلاقیت شخصی وارد کار کند و از بوم های پهن(Deep) ،بوم دست ساز، بوم با روکش گونی و یا زمینه
    چوب ام دی اف استفاده کند.

    مرحله چهارم:
    اتود و طرح اولیه:

    مرحله بعدی پس از انتخاب زمینه ،کادر و نمای مورد نظر، کشیدن طرح اولیه و خطی عناصر داخل کار است .
    با استفاده از ابزار مداد که (میتواند رنگی باشد) شروع به پیاده کردن طرح کلی منظره روی بوم می شویم .
    در روند کار فراموش نمی شود که نگاه هنرمند به منظره و در عین حال به بوم باشد و خیلی سریع با چشم فضاها را آنالیز کند.
    هماهنگی چشم و دست هنرمند در طی طراحی خطی موضوع مهمیست و تاثیر بسزایی دارد.
    به صورت کاملاً تفکیک شده جای اجزاء و عناصر منظره را مشخص می کنیم .

    مرحله چهارم:
    اتود و طرح اولیه:

    مرحله بعدی پس از انتخاب زمینه ،کادر و نمای مورد نظر، کشیدن طرح اولیه و خطی عناصر داخل کار است .
    با استفاده از ابزار مداد که (میتواند رنگی باشد) شروع به پیاده کردن طرح کلی منظره روی بوم می شویم .
    در روند کار فراموش نمی شود که نگاه هنرمند به منظره و در عین حال به بوم باشد و خیلی سریع با چشم فضاها را آنالیز کند.
    هماهنگی چشم و دست هنرمند در طی طراحی خطی موضوع مهمیست و تاثیر بسزایی دارد.
    به صورت کاملاً تفکیک شده جای اجزاء و عناصر منظره را مشخص می کنیم .

    مرحله پنجم:
    پیاده کردن رنگ روی پالت:

    پس از کشیدن طرح خطی و مشخص کردن مکان اجزای تصویر زمان رنگ گذاری روی پالت است.
    رنگ روغن رنگیست روغنی و احتیاج به روغن بزرک در کنارش دارد.
    پس از دقت در انتخاب رنگ های درختان و اجزای منظره، تاحدی از رنگ های مشابه طبیعت استفاده می کنیم و از تیوپ، روی پالت تخت(مخصوص کار رنگ و روغن) قرار میدهیم.
    تمیزی و مرتب بودن رکن مهمی در این مرحله می باشد.
    از رنگ های روشن به تیره و در نهایت سیاه شروع میکنیم وروی پالت به صورت دایره وار و با کمی فاصله از هم (که باهم ترکیب نشوند) قرار میدهیم.

    مرحله ششم:
    کشیدن ته رنگ یا پس زمینه:

    در این مرحله فضای بوم را با رنگ به صورت کامل پر می کنیم به این صورت که هر عنصری درنقاشی مثلاً درخت یک رنگ تیره دارد و هنرمند تیره ترین رنگ آن عنصر را در جای آن روی بوم میگذارد .
    این بخش از کار با استفاده از قلموی بزرگ و تخت (مخصوص نقاشی رنگ و روغن) صورت می گیرد.
    تیره ترین رنگ هر قسمت منظره را روی بوم میکشیم و هیچ جای بوم را خالی از رنگ و سفیدی بوم نمیگذاریم و تمام بخش های بوم ما پوشیده از رنگ تخت و بدون غلظت می شود .
    حدالامکان ازاستفاده روغن بزرک در این مرحله خودداری میکنیم.

    مرحله هفتم:
    آوردن رنگ روی پس زمینه:

    در این مرحله از نقاشی رنگ های مشابه اجزای منظره را با استفاده از رنگ و روغن می سازیم .
    به این صورت که رنگ های اصلی را ترکیب می کنیم (زرد و قرمز و آبی) و رنگ های ترکیب شده کارخانه ای که به صورت مستقیم از تیوپ رنگ وارد پالت ، و استفاده می کنیم .
    در سبک های مختلف این امکان برای هنرمند وجود دارد که از
    رنگ های مشابه منظره مورد نظر استفاده نکند ولی در نقاشی رئال از طبیعت که مورد نظر ما می باشد شباهت رنگ ها به طبیعت الزامی
    می باشد.
    در جاهای مشخص مثل برگها و تنه درختان و خانه ها و آدم ها رنگ گذاری میکنیم .

    مرحله هشتم:
    شباهت سازی و جزئیات:

    در این مرحله از نقاشی هنرمند سعی در شباهت سازی بیشتر در کار دارد .
    به طور مثال هنرمند در این مرحله در اندام فیگورها سعی در درآوردن جنس پارپه لباس ها و اجزای صورت دارد .
    همچنین در درختان ، برگها به صورت طبیعی و کاملا جزئی کشیده میشود.
    در دوردست ها بافت کوهها را به طور طبیعی و شبیه سازی با رنگهای مشابه به طبیعت می کشیم .

    مرحله نهم:
    استفاده از رنگهای شارپ در نورها :

    در این مرحله از نقاشی از رنگهای روشن خام مثل رنگ سفید و زرد و ترکیب این دو رنگ استفاده می کنیم.
    رنگها را به صورت غلیظ و حجیم با قلموی تخت به بوم در قسمتهای نور و آفتاب خورده نقاشی منتقل می کنیم.
    برای انتقال رنگها در این مرحله از ابزاری به نام کاردک نیز می توانیم استفاده کنیم .

    مرحله د هم:
    ورنی :

    مرحله نهایی تابلوی نقاشی ما استفاده از ابزاری است که مزایایی دارد.
    استفاده از ورنی بی رنگ روی نقاشی باعث دوام رنگ ها در سالیان طولانی می شود .
    از دیگر مزایای ورنی یا روغن جلای بیرنگ روی نقاشی رنگ و روغن ، دادن جلا به رنگ ها و براق و زیباتر نشان دادن آنها می شود.
    ورنی هم به صورت اسپری و هم به صورت مایع در بازار موجود است ؛ که اسپری ان را با فاصله نیم متر از اثر به نقاشی میزنیم و مدل مایع اش را با قلموی پهن و تخت به صورت یکنواخت روی کل اثر به یکباره میزنیم.
    و در هوای معمولی ( مرطوب نباشد و درآفتاب قرار نمیدهیم) میگذاریم تا خشک شود .
    و نقاشی ما آماده می باشد.

    • این پاسخ در 3 سال, 10 ماه پیش توسط  khoshniatmarjan اصلاح‌شده‌است.
    • این پاسخ در 3 سال, 10 ماه پیش توسط  khoshniatmarjan اصلاح‌شده‌است.
در حال نمایش 15 نوشته - 1 تا 15 (از کل 22)

موضوع ‘موضوعات انتخابی پروژه عملی’ برای پاسخ‌های جدید بسته است .